*

Çevrimdışı Hakan0739

  • *
  • 1732
  • +16/-3
  • Araç Marka ve Modeli: Fiat Linea
  • Araç Modeli: 2012
  • Donanım: Urban
  • Kan Grubu: A Rh +
  • Km: 30,000
  • Motor: 1.3 Multijet 95 HP
  • Şehir: Antalya
Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« : Mart 14, 2013, 03:23:56 ÖÖ »
Sentetik yağ ile mineral yağ arasında ne fark vardır ?
Mineral yağlar, petrolün işlenmesiyle elde edilen baz yağa gerekli katıkların eklenmesiyle üretilir. Sentetik yağlar ise, laboratuar koşullarında çeşitli kimyasal işlemlerden geçtikten sonra gerekli katıkların eklenmesiyle elde edilir. Laboratuar ortamında farklı bir teknoloji ile üretilen sentetik yağlar, mineral yağlara oranla daha yüksek ve daha düşük sıcaklıklar ile yüksek basınca karşı daha dayanıklıdır.



Sentetik yağlar mineral yağlara göre neden daha pahalıdır?
Sentetik yağların hammaddesi olan sentetik baz yağ, ileri teknoloji ile yoğun işlemlerden geçerek üretildiği için maliyeti yüksektir. Bu da fiyatını etkileyen nedendir.


Motorlar neden yağ eksiltir?
Yağ eksilmesi motorun teknolojisiyle ilgilidir. Yeni teknolojilerle üretilen modern motorlarda yüksek performans sağlamak amacıyla metaller (silindirler, pistonlar) birbirine daha yakın tasarlanmıştır. Motorlarda ki bu özellik yağın yıpranmasına, dolayısıyla da eksilmesine yol açar. Araç üreticileri, araçların belirli km. aralıkları için yağ eksiltme paylarını araç kitapçıklarında belirtmişlerdir. Sentetik yağlar mineral yağlara oranla daha az eksiltme yapmaktadırlar.



Sentetik yağları mineral yağlar ile karıştırıp kullanabilir miyiz?
Sentetik yağlar ile mineral yağların karıştırılmaması daha doğru olur. Bu yağlar karıştırıldığı takdirde mineral yağ sentetik yağın üstün vasıflarını azaltır.



İnce yağ motora zarar verir mi?
Burada dikkat edilmesi gereken nokta, aracın motoruna uygun ve araç üreticisi tarafından tavsiye edilen yağın kullanılmasıdır. Kullanılan ince yağ sentetik içerikliyse motora zarar vermez. Sentetik yağlar ince olmasına rağmen mineral yağlara göre çok daha dayanıklıdır ve performansı yüksektir.



Motor yağına ek olarak başka yağ katkı maddesi kullanmak yararlı mıdır?
Hayır, yararlı değildir. Çünkü motorun ihtiyacı olan tüm katıklar kaliteli bir motor yağında zaten vardır. Yapışan ve viskozite artıran olmak üzere iki gruba ayrılan katıklar, motor yağının katık dengesini bozarak uzun vadede motora zarar verir. Otomobil üreticileri dışarıdan katık kullanılmasını tavsiye etmezler.

Motor yağı katığı kullanmanın sakıncaları şunlardır:

§ Yağa sonradan ilave edilen katıklar, motor yağının mevcut katıklarıyla reaksiyona girip yapısını bozabilir. Bu durumda genelde yağda katılaşma şikayetleri oluşmaktadır

§ Yine bu katıklar, silindir duvarlarında daha iyi yağlama için açılan honlama çizgilerini tıkar. Bu da yağın silindir duvarlarına tutunmasını zorlaştırarak yağ filminin oluşmasını engeller ve motor aşınmasını artırır

Yağ performans sınıfı nedir? Nasıl anlaşılır?
Bir yağın performans sınıfını, ambalajındaki API ve ACEA değerlerinden anlayabilirsiniz. Yağ firmalarının uzun yıllar süren, yüksek maliyetli çalışmalar sonucu aldığı bu sınıflar, yağın performansını belirler.
Bugüne kadar geliştirilmiş yağlarda;

§ benzinli sınıfta SM en üst API performans düzeyini

§ Dizel sınıfta CF ve CI-4 en üst API performans düzeyini

§ A3, binek araçlar için ACEA performans sınıfını

§ B3, dizel, hafif ticari araçlar için ACEA performans sınıfını

§ E4, ağır ticari araçlar için ACEA performans sınıfını gösterir

API SH/CF ne demektir?
API; performans sınıfı onayı veren kuruluş Amerikan Petrol Enstitüsü'nün (American Petroleum Institute) baş harfleridir. "S" harfi, bujiyle ateşlemeli araçlarda (spark ignition), "C" harfi, basınçla ateşlemeli araçlarda (compressed ignition) kullanılacağını gösterir. Bu iki harf sabit olmak üzere, arkalarından gelen harfler ise performans derecelerini belirtir. ( SA, SB, .......SL, SM gibi). Benzinli otomobillerde en üst sınıf SM, dizel araçlarda ise CF ve CI-4'tür.

§ CF, hafif ticari araçlarda

§ CI-4 ise iş makinelerinde en üst sınıftır

API SH/CF örneğinde "S" harfi önde olduğu için, bu yağın öncelikle benzinli araçlarda kullanılması öneriliyor demektir. "S"nin yanında ki "H" harfi, yağın benzinli araçta "H" sınıfı bir yağ olduğunu gösterir. Aynı zamanda bu yağ, dizel bir araçta ise CF sınıfı bir yağ olarak rahatlıkla kullanılabilir.



0W ne demektir?
"W" İngilizce winter (kış) kelimesinden gelmektedir. 0W kış şartlarında sıfır numara yağ özelliği gösteren çok ince yağ anlamına gelir.



Viskozite açısından 0w-30'mu, 10w-60'mı daha iyidir?
Yağın viskozitesinin uygunluğu kullanım yerine göre değişir. Örneğin 0W-30 çok ince bir yağdır. Motorun içinde rahatça dolaşır ve her noktaya ulaşarak yağlama yapar. 10W-60 ise daha geniş bir viskozite aralığına sahiptir ve çok sıcak iklimlerde, sıcaklık değerleri çok yükselen ve yüksek performans beklenen motorlarda kullanılır.



Aynı viskozite derecesindeki yağlar arasında neden fiyat farkı olur?
Yağın içerisindeki baz yağın kalitesi, katık paketinin cinsi, API veya ACEA performans sınıfı farklılıkları nedeniyle fiyatlar değişiklik gösterebilir.



Fren hidroliklerinde DOT3 ve DOT4 nedir? Ne farkları vardır?
DOT3 ve DOT4, higroskopik (havadan nem emme) niteliği olan fren sıvısı özellikleridir. DOT3 ve DOT4'ün ayrı ayrı kaynama noktaları vardır. DOT3 140°C'de, DOT4 ise 155°C'de kaynar. Bu nedenle DOT4 kullanması gereken araçlarda kesinlikle DOT3 kullanılmamalıdır.



Dişli yağı ambalajları üzerinde görülen GL-4 veya GL-5 ne anlama gelir?
Her ikisi de dişli yağları için kullanılan API sınıflandırmasıdır. GL-5'te aşırı basınç katığı daha fazladır ve genellikle ağır çalışma koşullarında kullanılır. Araç üreticisi tarafından aksi belirtilmediği sürece GL-4 dişli yağı tavsiye edilen yerlerde GL-5 kullanılmamalıdır. Çünkü GL-5'te bulunan aşırı basınç katığındaki kükürt, sarı metalleri aşındırır.



Motor yağı neden koyulaşarak kirli gibi görünür?
Motor yağının görevlerinden birisi de temizliktir. Kaliteli bir motor yağı, içeriğinde ki dağıtıcı ve deterjan katıkları sayesinde motorda oluşan kurum parçalarını dağıtarak bünyesine alır, metal yüzeylere yapışmasını engeller. Metal yüzeylere yapışanları da deterjanla temizler. Bu nedenle de motor yağı kirlenir. Dolayısıyla kirli görünen motor yağı, görevini iyi yerine getiriyor demektir.



Motor yağının bozulduğunu nasıl anlarız?
Motor yağının bozulduğunu anlayabilmek için elle veya gözle yapılan incelemeler yanıltıcı olabilir. Kesin sonuç için, yağın laboratuar koşullarında, fiziksel ve kimyasal olarak analiz edilmesi gerekir.



Aynı cins ve aynı marka yağlarda bile neden renk farkı olur?
Ham petrolün farklı yerlerden, farklı renklerde elde edilmesi sonucu, baz yağın tonunda değişiklikler olabilir. Ayrıca kullanılan katıkların farklı renklerde olması, motor yağının rengini etkileyebilir. Ancak, renginin açık veya koyu olması yağın kalitesi etkilemez.



Sabahları aracın zor çalışması motor yağıyla ilgili bir sorun mudur?
Araçlar soğuk havalarda genellikle zor çalışırlar. Çok soğuk havada kalınlaşan yağ, ilk çalışma anında motorun içinde rahat dolaşamaz ve bu nedenle ilk çalışma anında sorun yaşanır. Özellikle soğuk hava koşullarında düşük viskoziteli (yani ince), kısmi sentetik ya da tam sentetik yağlar kullanılmalıdır.



Köpürme neden olur? Motora zararı nedir?
Gerçek anlamıyla köpürme, aracın devamlı hareketiyle karterde oluşan çalkalanma ve yağın motor içinde yüzeylere çarpması sonucu meydana gelir. Eğer motor yağında bu köpürmeyi engelleyecek köpük giderici katık yoksa ya da yetersiz ise, oluşan köpükteki baloncuklar herhangi bir temastan patlar . Böylece, metal sürtünmesi meydana gelir ve aşınma başlar. Halk arasında bilinen köpürme ise, yağ dökme haznesi kapağında oluşan, kaymak veya mayoneze benzer görüntüdür. Bu köpürme değildir. Yağa doğrudan su karışıyorsa veya eski teknoloji araçlarda olduğu gibi yağ buharı dışarı çıkmıyor ve gece - gündüz sıcaklık farklarında kondense olup yağa karışıyorsa bu olay meydana gelir. Motora doğrudan zararı olmayan kaymaklaşma ve mayonezlenmeyi, köpürmeden ayırmak gerekir.



Motorlarda "tolerans"ların daraltıldığı söyleniyor tolerans nedir?
Tolerans, birbirine çok yakın, hatta birbirine değen iki metal arasındaki boşluğa verilen isimdir. Yeni teknolojiyle bu boşluklar en aza indirilerek, motorun daha kompakt olması ve daha fazla performans göstermesi sağlanmaktadır. Toleransı daraltılan, yeni teknoloji motorlarda daha ince (sentetik) yağların kullanılması tercih edilir



Motor yağlarının cinsi ile yağ değişim km.si arasında bağlantı var mıdır?
Araçların yağ değişim km.lerini sadece araç üreticileri belirler. Bu nedenle, kullanım süresi araç üreticisinin tavsiyesi doğrultusunda belirlenmelidir. Sentetik yağların mineral yağlara oranla çok daha dayanıklı olduğu söylenebilir. Dolayısıyla kullanılan yağın sentetik veya mineral olması motor performansını ve korumasını doğrudan etkileyen bir faktördür. Ancak yağ değişim km.si araç üreticilerinin onayı olmadan uzatıldığı takdirde, beklenen performans ve koruma sağlanamayabilir.



Kutunun arkasındaki sınıflandırmalar ve özelliklerin anlamı nedir?


Yağlar kullanımları ve kalitelerine göre değişir. Bazıları yalnızca belli motorlar için uygunken bazıları da yalnızca belli hava koşullarında kullanılabilir. Aynı motor ve hava koşulları için optimize edilmiş iki yağın performans düzeyleri bile belirgin şekilde farklılık gösterebilir. Bu nedenle yağ performansını ve kullanımını tanımlayan evrensel ölçütler belirlenmiştir.



Bu ölçütleri belirleyen ana kurumlar şunlardır:


Society of Automotive Engineers (SAE) - yağı viskozitesine göre tanımlar. Farklı sıcaklıklardaki viskozite performansına göre bir yağ tek mevsim (monograde) veya dört mevsim (multigrade) olabilir.


American Petroleum Institute (API) - yağları motoru koruma kapasitelerine göre sınıflandırır. Benzinli motorlar için S, dizel motorlar için C harfi kullanılır. S veya C'den sonra gelen harf, alfabetik sıra takip edilerek (CA, CB, CC.... gibi) performans ve koruma derecesini gösterir. Shell Helix gibi bazı yağlar benzinli ve dizel motorlarda kullanılabilir, bu nedenle sınıflandırmaları SJ/CF veya CF-4/SJ şeklinde yapılır.


Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles (ACEA) - API ile benzerdir, aralarındaki fark ise API kurumunun Amerikan motorlarını, ACEA kurumununsa Avrupa motorlarını baz almasıdır. Ayrıca ACEA sınıflandırmaları belirtmek için harfleri kullanır.








Fren hidroliğinin ömrü ne kadardır?
Normal şartlarda fren hidroliğinin değişim süresi kilometreden bağımsızdır. Ancak DOT3 için 12 ay veya 20.000 km., DOT4 için ise 18 ay veya 30.000 km. olarak kabul edilebilir.



Dişli yağları için katık gerekir mi? Katık kullanmak zararlı mıdır?
Her nitelikli yağda olduğu gibi, dişli yağlarında da çeşitli katıklar vardır. Dişli yağlarında özellikle aşırı basınç katıkları (EP) bulunur. API GL-4, GL-5 gibi sınıflara göre EP katıklarının oranı değişir. EP katığının fazlası, içinde sarı metal bulunduğundan, transmisyon sisteminde aşınmaya yol açar. Bu nedenle araç üreticisinin önerdiği sınıfta, kaliteli dişli yağı kullanıldığı takdirde ekstra katık kullanmak gerekmez.



Yağ eksilmesi durumunda değişik marka yağ eklenmesi motora zarar verir mi?
Eklenen yağın aynı viskozite derecesinde, aynı API sınıfında olduğuna dikkat edilmeli ve mineral yağ ile sentetik yağ birbirine karıştırılmamalıdır. Bu durumda motorda ani ya da doğrudan bir zarar oluşmasa bile yağın kimyasal yapısı bozulabilir, motor koruması azalır. Ancak, bu işlem, geçici bir önlemdir, ilk fırsatta yağın tümüyle değiştirilmesi tavsiye edilir.
« Son Düzenleme: Mart 14, 2013, 03:37:16 ÖÖ Gönderen: Hakan0739 »
BEN DÜNYANIN EN PAHALI AKARYAKITINI KULLANIYORUM. FAKAT CC VAR AZ YAKIYOR ;)

*

Çevrimdışı Hakan0739

  • *
  • 1732
  • +16/-3
  • Araç Marka ve Modeli: Fiat Linea
  • Araç Modeli: 2012
  • Donanım: Urban
  • Kan Grubu: A Rh +
  • Km: 30,000
  • Motor: 1.3 Multijet 95 HP
  • Şehir: Antalya
Ynt: MOTOR YAĞI HAKKINDA SIKÇA SORULAN SORULAR.
« Yanıtla #1 : Mart 14, 2013, 03:25:08 ÖÖ »
MOTOR YAĞININ SINIFLANDIRILMASI


KISALTMALAR :



G (GASOLİNE) : Benzinli

D (Diezel) : Dizel – Mazot

PD (Passenger Diesel) : Dizel Binek Arabası


CCMC Seviyeleri :



G4 : Benzinli servis

G5 : Benzinli ve yakıt ekonomilşi servis

PD2 : Dizel binek arabası, doğal havalandırmalı, turboşarjlı

D4 : Dizel servis, doğal havalandırmalı, turboşarj, süperşarj

D5 : Ağır dizel servis, uzun yağ değiştirme periyodu.


ACEA Seviyeleri :



Benzinli motor yağları

A1 : Düşük sürtünme, yüksek viskozite

A2 : Genel amaçlı

A3 : Yüksek performans ve-veya uzun değiştirme periyodu

A4 : GDI benzinli motorlar

A5 : Düşük viskoziteli ve sürtünmeli, uzun yağ değiştirme



HAFİF HİZMET DİZEL MOTOR YAĞLARI :



B1 : Düşük sürtünme, düşük viskozite

B2 : Genel amaçlı,indirekt enjeksiyon

B3 : Yüksek performans ve-veya uzun değiştirme periyodu, indirekt enjeksiyon

B4 : Yüksek performans ve-veya uzun değiştirme periyodu, indirekt ve direkt enjeksiyon, yakıt ekonomisi

B5 : Yüksek performans ve-veya uzun değiştirme periyodu, indirekt ve direkt enjeksiyon, yakıt ekonomisi



AĞIR HİZMET DİZEL MOTOR YAĞLARI



E1 : Doğal havalandırmalı, turboşarjlı

E2 : Genel amaçlı

E3 : Ağır şartlarda, uzun değiştirme periyodu

E4 : Çok ağır şartlarda, uzun değiştirme periyodu

E5 : Çok ağır şartlarda, daha uzun değiştirme periyodu

E7 : Çok ağır şartlarda, daha da uzun değiştirme periyodu, yakıt ekonomisi



API (American Petroleum Institue) Sınıflandırması :
Sınıflandırma iki harf ile yapılır. İlk harf yağın benzinli (S) veya dizel (C) motorlardan hangisine uygun olduğunu, ikinci harf ise yağın aynı gruptaki performans değerini gösterir. Performans seviyesi her iki grupta da A en düşük olmak üzere benzinli motorlar için A-L arası, dizel motorlar için C-I arası yapılır.


Benzinli Motor Yağları API Kalite Sınıflandırması :

SA : Ilımlı koşullarda çalışan eski benzinli ve dizel motorlar için kullanılmış ve içinde herhangi bir katkı maddesi ihtiva etmeyen yağlardır. Bu kategorideki yağ, ancak araç üreticisinin tavsiyesi halinde kullanılabilir.

SB : Ilımlı koşullarda çalışan eski benzinli motorlar için kullanılmış ve asgari katkı maddesi ihtiva eden yağlardır. 1930'lardan sonra kullanılmaya başlanan bu yağlar oksidasyona ve yatak korozyonuna karşı dirençlidir. Ancak, araç üreticisinin tavsiyesi halinde kullanılabilirler.

SC : 1964-1967 arası modelde üretilmiş arabaların ve bazı kamyonların dahil olduğu servistir. Bu serviste kullanılan yağlar, benzinli motorlarda yüksek ve düşük sıcaklık depozitlerini, aşınma, pas ve korozyonu kontrol etmektedir.

SD : 1968-1970 arası modelde üretilmiş benzinli binek arabaları ve bazı kamyonların dahil olduğu servistir. Aynı zamanda 1971 ve daha sonraki modellerde de araç üreticilerinin tavsiyeleri ile bu servis için üretilmiş yağlar kullanılmaktadır. Bu servisteki yağlar yüksek ve düşük sıcaklık depozitlerine, aşınma, pas ve korozyona karşı SC seviyesine göre daha fazla dayanıklıdır.

SE : Bu servis 1971 modeli bazı benzinli binek arabaları ile 1972'den itibaren üretilmeye başlanan ve benzinli binek arabalarını ve bazı kamyonları kapsamaktadır. Bu servis için üretilen yağlar, API SC ve SD’ ye göre yağ oksidasyonuna, yüksek sıcaklık motor depozitlerine, pas ve korozyona karşı daha dayanıklıdır.

SF : Araç üreticilerinin bakıma ilişkin önerileri doğrultusunda, 1980 yılı başında yayınlanan ve benzinli araçlar için geliştirilen bir servistir. Bu kategoride üretilen motor yağlarında, API Servis Sınıflaması SE’ de istenilen asgari şartlardan oksidasyon stabilitesi artırılmış ve aşınma önleyici performans geliştirilmiştir. Bu yağlar ayrıca, motor depozitlerine, pas ve korozyona karşı da koruyucu özelliktedir. Bu kategorideki yağlar; SE, SD veya SC seviyelerindeki yağların yerine de kullanılabilirler.

SG : Araç üreticilerinin bakıma ilişkin önerileri doğrultusunda, 1989 yılında yayınlanan ve benzinli araçlar için geliştirilen bir servistir. Bu seviyede üretilen motor yağları, daha önceki kategorilerde yer alan yağlara göre, motor depozitlerine, yağ oksidasyonu ve aşınmaya karşı performansları arttırılmıştır. Ayrıca, bu yağlar, pas ile korozyona karşı da koruyucu olup, SF, SF/CC, SE veya SE/CC seviyelerindeki yâğların yerine de kullanılabilirler.

SH : SG test neticeleri Kimyasal Madde üreticileri (Chemical Manufactures Associations, CMA) ürün onay koduna göre yapılmaktadır. Bu koda göre bir kere
test edilecek yağda her bir parametre, iki kere test edilecek yağda parametre averajı, üç kere test edilecek yağda, bir test atılarak diğerlerinin averajı geçer sayılmalıdır.

SJ : 1997 Benzinli Motor Servis Kategorisi. API servis kategorisi SJ'yi karşılayan yağların, yüksek sıcaklıkta depozit oluşumu, aşınma, köpük ve alevlenme özellikleri geliştirilmiştir. Bu yağlar, CMA (Chemical Manufacturers Association) ürün onay kodlarına göre test edilmektedir. API SH, daha önceki API ve servis kategorilerini tavsiye eden motorlarda da kullanılabilirler.

SL : 1 Temmuz 2001 itibariyle yayınlanmıştır. 1 Nisan 2002 tarihinden itibaren üretilen motorlarda önerilecektir. Bu tarihten önce üretilmiş araçlarda da kullanılabilir. Yüksek sıcaklıklarda daha iyi depozit kontrolü ve düşük yağ tüketimi sağlayan yağlardır. En son ILSAC Şartnamesi'ni karşılayabilir ve/veya Energy Conseriving Sınıflaması'na girebilir
BEN DÜNYANIN EN PAHALI AKARYAKITINI KULLANIYORUM. FAKAT CC VAR AZ YAKIYOR ;)

*

Çevrimdışı BSelhep

  • *
  • 1605
  • +7/-2
  • Araç Marka ve Modeli: Fiat Linea Stil Paketli
  • Araç Modeli: 2011
  • Donanım: Active Plus
  • Kan Grubu: 0 Rh +
  • Km: 127000
  • Motor: 1.3 Multijet 90 HP
  • Şehir: ANKARA
Ynt: Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« Yanıtla #2 : Nisan 03, 2013, 04:29:02 ÖÖ »
Emeğinize sağlık
Şu kadar bilgi biz okurken olsaydı allame-i cihan olurmuşuz.
Bu bilgilere ulaşmak için kaç kitap okuyor, özetler çıkarıyordukduk 23 yıl önce.

*

Çevrimdışı Hakan0739

  • *
  • 1732
  • +16/-3
  • Araç Marka ve Modeli: Fiat Linea
  • Araç Modeli: 2012
  • Donanım: Urban
  • Kan Grubu: A Rh +
  • Km: 30,000
  • Motor: 1.3 Multijet 95 HP
  • Şehir: Antalya
Ynt: Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« Yanıtla #3 : Nisan 03, 2013, 12:29:09 ÖS »
Emeğinize sağlık
Şu kadar bilgi biz okurken olsaydı allame-i cihan olurmuşuz.
Bu bilgilere ulaşmak için kaç kitap okuyor, özetler çıkarıyordukduk 23 yıl önce.

Yaaa üstadım şimdi ise yazı uzun geliyor okumuyoruz.  ;)  Hatta bu bilgileri ayağımıza getirene bir teşekkürü çok görüyoruz.  :P 
BEN DÜNYANIN EN PAHALI AKARYAKITINI KULLANIYORUM. FAKAT CC VAR AZ YAKIYOR ;)

*

Çevrimdışı neoman

  • ******
  • 281
  • +1/-1
  • ilker Yelyaran
  • Araç Marka ve Modeli: fıat linea
  • Araç Modeli: 2012
  • Donanım: Lounge
  • Kan Grubu: 0 Rh +
  • Km: 76000
  • Motor: 1.6 Multijet 105 HP
  • Şehir: İZMİR
Ynt: Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« Yanıtla #4 : Nisan 03, 2013, 12:54:24 ÖS »
Paylaşım için çok çok teşekkürler.Çok açıklayıcı olmuş ellerine sağlık.
MÜKEMMEL ÖTESİ....1.6 LOUNGE

*

Çevrimdışı sayimkarakas

  • *******
  • 406
  • +1/-1
  • Araç Marka ve Modeli: volkswagen tiguan
  • Araç Modeli: 2016
  • Kan Grubu: A Rh +
  • Km: 1000
  • Motor: Hiçbiri
  • Şehir: ankara
Ynt: Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« Yanıtla #5 : Nisan 03, 2013, 01:15:01 ÖS »
   motor yağında dikkat edilmesi gerekenler.

 Hepimizin bildigi gibi bircok yag markası var bunun yanındada yagların üzerinde yazan bir suru kod ve rakamlar var. Çogu kişi bunları yanlıs yorumlar ve sadece dıs gorunusune gore yorumlar örnek ince kalın vs
    Halbuki olay cok farklı tam sentetik yaglar artık revacta ve bunların kalitelisi uygun kasullarda 50bin km dayanıyor. Türkiye kosullarında cok rahat 20-25 bin kullanılabilir
    Yarı sentetik yaglar 10-15 bin anca
    APİ diye bir kurum bu yaglara kullanım alanları ve kaliteleri bakımından sınıflandırma getirmekte bunları ele alırsak aracınıza hangi yagın uygun oldugunu daha rahat belirleriz öncelikle bunları ele alalım
    Yagdaki yazılara bakarsak api sm/cf/sl vs tarzında yazılar yazar bunları sole acabilirz

    SM: tüm araclar için uygun özellikle 2004 sorası cıkan motorlarda tam verim veren oksidasyonu önleyen kurumu önleyen daha yuksek düsük sıcaklık verimi veren ve ömürlerinin sonuna kadar performans veren

    SL: 2004 ve öncesi tüm araclara uyan

    SJ: 2001 ve öncesi tüm araclara uyan

    SH: 1996 ve öncesi araclara uyan

    SG: 1993 öncesi ve araclara uyan

    SF: 1988 ve öncesi araclara uyan

    SE: 1979 dan sonra uretilen benzinli arabalaa uymaz

    SD: 1971 den sonra uretilen araclarda kullanılmaz kullnılırsa zarar verebilir

    SC:1967 den sonra uretilen araclarda kullanılmaz kullanılırsa zarar verebilir

    SB:1951 den sonra uretilen araclarda kullanılmaz kullanılırsa zarar verebilir

    SA: 1930 den sonra uretilen araclarda kullanılmaz kullanılırsa zarar verebilir

    Burdaki sınıflamaya gore SH kategorisinden asagısı bugun için ise yaramaz kabul ediliyor
    Yani aracınızı sevirysanız üzerinde APİ standardı “SM” olan yagdan sasmayın
    Kesinlikle karsılıgını alırsınız


    Genelde benzinliye koyulan dizelede koyuluyor ama APİ birde dizel sınıflaması yapmıs

    Yani yagların uzerinde cogu zaman bi kac sınıflama olabiliyor size uyan bir sınıflama varsa alabilirsiniz

    CJ-4: 2006 sonrası uretilen tüm dizel aracların gereksinimi karsılar

    CI-4: 2002 sonrası cıkmıstır tüm sartları karsılar ve egsoz emisyonuna faydası vardır

    CH-4: 1998 sonrası aracların gereksinimlerini karsılar

    CG-4: 1990 sonrası aracların gereksinimlerini karsılar

    CF-2: 1994 sonrası aracların gereksinimlerini karsılar (2 zamanlı motorlar)

    CF: 1994 sonrası aracların gereksinimlerini karsılar

    CE: 1998 sonrası aracların gereksinimlerini karsılar

    CD-2: 1998 sonrası aracların gereksinimlerini karsılar(2 zamanlı motorlar)

    Birkactane daha var ama yazmıyorum artık geregi yok burdada zaten CH4 ten asagısı iş yapmaz dizel motorunuzu seviyorsanız üst kalite bir yag alın

    Birde tabi yagların üzerinde rakamlar vardır cogu kişi bunları yogunluk zanneder aslında degildir
    Onlar sıcaklık degerleridir
    Örnek 0w-40 bir yağ 10w-40 a göre soguga daha cok dayanıklıdır ve koruması daha yuksektir
    Ordaki W harfi winter(kış ) demektir
    Diger rakam ise motora binen yuk karsısında ısınmadan dolayı performans kaybı yasamama ve koruma demektir
    Mesela 10w-60 yagı 10w-40 a gore daha cok performanlı bir kullanım verir ama onunda kıs kosullarında koruması daha azdır
    Bunlara multi grade( coklu deger) li yag denir
    Kısacası 2 rakam arası ne kadar fazlaysa yag okadar iyidir hem sıcakta hem sogukta

    yag üreticlieri bu 2 rakam arasını acmaya calısır belkide 10 yıl içinde 0w-100 yaglar cıkacak

    Bukadar arastırmaya hangi yagı tavsiye edersin derseniz
    Yapılan testleri inceledim en kalitelisi amerikan bir firma oda burda yok
    Ondan sonra
    Mobil 0-40
    Castrol rs
    Castrol edge 0-30
    shell helix ultra
    Gibi yaglar uzun sureli bir performan ve kalite veriyor
    Özellikle mobil 0-40 kalitesi cok yuksek bende bundan sonra o yagdan alıcam
    kesinlikle yapılan testlerde kalite hat safhada

    Marka gözetmezsek eger
    0-40 0-30 5-40 5-50 10-50 10-60 gibi yaglar kalitesi iyi yaglardır
    tam sentetikten artık günümüz kosullarında sasmamalıyız
    fiyatı pahalı olmasına ragmen aslında uzun degişim aralıkları ve motoru korumaları acısından esasında bize cok daha ucuza gelirler
    yaga görünüşüne bakılarak yorum yapılmaz
    bircok ustanın yaptıgı gibi

    herkese bol yaglamalar dilerim:D

*

Çevrimdışı Hakan0739

  • *
  • 1732
  • +16/-3
  • Araç Marka ve Modeli: Fiat Linea
  • Araç Modeli: 2012
  • Donanım: Urban
  • Kan Grubu: A Rh +
  • Km: 30,000
  • Motor: 1.3 Multijet 95 HP
  • Şehir: Antalya
Ynt: Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« Yanıtla #6 : Nisan 03, 2013, 01:47:44 ÖS »
Eline sağlık sayim
BEN DÜNYANIN EN PAHALI AKARYAKITINI KULLANIYORUM. FAKAT CC VAR AZ YAKIYOR ;)

*

Çevrimdışı Ccingiler

  • *
  • 2450
  • +54/-9
  • Cengiz Cingiler
  • Araç Marka ve Modeli: Linea
  • Araç Modeli: 2012
  • Donanım: Emotion Plus
  • Kan Grubu: AB Rh +
  • Km: 150.000
  • Motor: 1.6 Multijet 105 HP
  • Şehir: Bursa
Ynt: Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« Yanıtla #7 : Nisan 03, 2013, 02:12:07 ÖS »
Sağol kardeşim..
VATAN TOPRAĞI KUTSALDIR; KADERİNE TERKEDİLEMEZ[/b]



*

Çevrimdışı sayimkarakas

  • *******
  • 406
  • +1/-1
  • Araç Marka ve Modeli: volkswagen tiguan
  • Araç Modeli: 2016
  • Kan Grubu: A Rh +
  • Km: 1000
  • Motor: Hiçbiri
  • Şehir: ankara
Ynt: Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« Yanıtla #8 : Nisan 03, 2013, 02:37:33 ÖS »
ne demek abilerim. faydalı olduysam ne mutlu. hakan abi senin eline su dökemeyiz. paylaşımlarından çok şeyler öğrendim.

*

Çevrimdışı maydin48

  • **
  • 11
  • +0/-0
  • Araç Marka ve Modeli: FIAT linea
  • Araç Modeli: 2011
  • Donanım: Active Plus
  • Kan Grubu: AB Rh +
  • Km: 60000
  • Motor: 1.3 Multijet 90 HP
  • Şehir: Muğla
Ynt: Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« Yanıtla #9 : Ekim 26, 2014, 12:31:04 ÖÖ »
Peki bilgili olan arkadaşlarımıza bir soru.  1.3  linea euro 4 motor icin castroll 10w  40 kullanıyorum. Her hangibir sıkıntı yaratır mı??

*

Çevrimdışı iakbay06

  • ******
  • 266
  • +1/-0
  • Araç Marka ve Modeli: FİAT LİNEA 1.6 MULTİJET
  • Araç Modeli: 2009
  • Donanım: Dynamic
  • Motor: 1.6 Multijet 105 HP
  • Şehir: ANKARA
Ynt: Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« Yanıtla #10 : Ekim 26, 2014, 12:43:01 ÖS »
Peki bilgili olan arkadaşlarımıza bir soru.  1.3  linea euro 4 motor icin castroll 10w  40 kullanıyorum. Her hangibir sıkıntı yaratır mı??

10w40 bence aracınıza göre biraz kalın bir yağ kışın özellikle yağın akışkanlığı önemlidir 10w 40 kışın soğuklarda motor için sağlıklı olmaz akışkan değil 5w40 kullanmalısınız  bu yağ düşük sıcaklıklarda bile motordaki aşınmaları asgariye indirir  10w40 ın fiyatına 5w40 yağ da bulabilirsiniz misal benim kullandığım petronas 5w40 ı gönül rahatlığıyla kullanabilirsiniz üstelik  ucuz selenıa yağlarının üreticisidir petronas selenıa yağları fiat araçları için özel üretim yağlardır 4 litresi 45 liraya alınabiliyor:

http://www.fiatyedekparcacim.com/urunler/petronas-5w-40-motor-yag-4lt

*

Çevrimdışı maydin48

  • **
  • 11
  • +0/-0
  • Araç Marka ve Modeli: FIAT linea
  • Araç Modeli: 2011
  • Donanım: Active Plus
  • Kan Grubu: AB Rh +
  • Km: 60000
  • Motor: 1.3 Multijet 90 HP
  • Şehir: Muğla
Ynt: Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« Yanıtla #11 : Ekim 27, 2014, 04:04:53 ÖÖ »
Teşekkür ederim arkadaşım.  Galiba en mantıklı 5w 40 la değiştirip acabalardan kurtulmak.

*

Çevrimdışı timbaz

  • *
  • 6707
  • +30/-1
  • Araç Marka ve Modeli: Fiat Linea
  • Araç Modeli: 2012
  • Donanım: Active
  • Km: 87500
  • Motor: Fire 1.4 77 HP
  • Şehir: KIEV
Ynt: Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« Yanıtla #12 : Nisan 28, 2016, 02:41:35 ÖS »
Tesekkur Hakan ;)
Biraz ornek ve soru ile hortlatmak istedim...

1. Tablo
SAE grade, sicak, veya yukaridaki 4 mevsim denilen viskosite, kalinlik araliklari... 100 derecede...

Mesela
 viskosite 9.3 - <12.5 mm²/s arasi bir yagin sae grade i 30 dur...
9.5 te 12 de 30 sinifindadir...
Viskosite 12.5 -  <16.3 mm²/sarasi bir yagin sae gradi de 40 dir...
13 te 16 da 40 dir...

Mesela kullandigimiz yag 5w30, viskosite 100 derecede 9.5, ve bir sebepten dolayi 5w40 kalin bir yag tercih etmek istiyoruz veya onerildi..  kullanmayi dusundugumuz yagin viskositesi 12.5 ise bir kalinlasma olacak... ama 12.4 degerinde 5w30 da aslinda hemen hemen ayni degerde.. belki de daha kalin 5w30 da yeterli olacakti.. veya 16.0 degerinde 5w40 bir ustu gibi gorunse de bayagi kalin olacakti...
Veya 5w30 kullaniyordum, sonra 5w40 kullandim ama eksiltme gecmedi derken... 5w30 12.4 degerinde, 5w40 da 12.6 degerinde ise bu konuda fazla da bir fark olmasi beklenmezdi sanirim...

Bu araliklar yuzunden tercih yaparken  grade haricinde viskosite degerini de dikkate almak gerekir diye dusunuyorum...
Ayni konu su sekilde de olabilirdi...

Xx markasini kullaniyorum 5w30, yag eksiltiyordu, yy markasi 5w30  kullanmaya basladim duzeldi derken...
Belki de xx 9.5, yy de 12.4 degerinde idi, size gore ayni grade yag kullaniyorsunuz ama aslinda kalin bir yag kullanmaya basladiniz...
Size gore yy markadan dolayi iyi.. gercekte kalinliktan dolayi da iyilesme olabilir...

Veya tam tersi
Xx marka 5w30 kullaniyordunuz, sorun yoktu, yy marka 5w30 kullanmaya basladiniz,,eksiltme yapti...
Eger xx 12.5, yy de 9.5 ise, daha ince bir yag kulandiginizdan dolayi sorun baslamis olabilir...


2 farkli 5w30 arasindaki kalinlik farki 5w30 ve 5w40 tan daha fazla olabilme ihtimali, 5w30 ve 5w40 farkli grade de olsa birbirine cokmyakin olma ihtimali de var..
Yag konusunda bir cok baska faktorler de var ama... bu anlattigim orneklerde sizce yaniliyor muyum?


« Son Düzenleme: Nisan 28, 2016, 03:03:03 ÖS Gönderen: timbaz »

*

Çevrimdışı cesur1

  • *
  • 8
  • +0/-0
  • Sevelim sevilelim, dünyaya kimse kalmaz.
  • Motor: Hiçbiri
  • Şehir: Ankara
Ynt: Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« Yanıtla #13 : Mayıs 01, 2016, 04:28:44 ÖS »
hocam bence yanılmıyorsun.

Lafı hiç uzatmadan cevap verelim. Yağın bizim için önemli iki unsuru var birincisi kalite (üreticisi, standartları, özellikleri vs) ikincisi akışkanlığı.

Şimdi şuradaki verileri inceleyince:
http://www.viscopedia.com/viscosity-tables/substances/engine-oil/

0 C sıcaklıkta 10w40 ila 5w40'ın akışkanlıklarının aynı olduğunu görüyoruz. Oysa ki 15w40, 20w40 ve hatta 10w60'ın ise bu sıcaklıkta bu iki yağa göre çok daha az akışkan (yani resmen tahin pekmez veya bal kıvamında) olduğunu görebiliyoruz.

Sorunun cevabı açık. eğer sıcaklık eksilere düşmüyorsa ve kaliteli bir yağ koyuyorsan turbosuz motora ister 5w40 koy, ister 10w40.

Kars gibi -40'ı gören yerlerde 0w40 veya 5w40



Cehennem gibi sıcak bir yerdeysen (30 derecenin yukarısı) daha kalın yağları koymak bile mümkün. Ama motosiklette tecrübe ettim çok çok zorda kalınmadıkça 15w40 koymak pek mantıklı değil.

Ben şahsen aracıma BP visco 5000 10w40 yağ koydum, şimdilik memnunum.

Yağı yetkili serviste değiştirtecektim ama:

-açık yağ kullananlar, (yağ hava aldıkça yavaş yavaş bozulur)
-5w40 yerine 10w40 koyanlar, (ve bu konuda müşteriyi bilgilendirmeyenler)
-yağı fazla koyanlar, (vaka-i adiye olmuş artık)
-bir yağ değişimine 200 küsür lira para isteyenler (piyasadaki en kaliteli yağların litresi 20-25TL, aracın yağ kapasitesi ise 2.4L)

vb şeylerden ötürü aracımda yağ değişimini kendim yaptım. Herkese de tavsiye ederim.

*

Çevrimdışı ercomert

  • **********
  • 4870
  • +10/-14
  • Araç Marka ve Modeli: Fiat Yeni Linea Pop 1.4
  • Araç Modeli: 2013
  • Donanım: Pop
  • Kan Grubu: A Rh -
  • Km: 8781
  • Motor: Fire 1.4 77 HP
  • Şehir: Antalya
Ynt: Motor yağı hakkında sıkça sorulan sorular
« Yanıtla #14 : Mayıs 01, 2016, 06:54:45 ÖS »
  Konu hakkında paylaşımda bulunan tüm arkadaşların ellerine ve emeklerine sağlık. Selamlar..
Gözlerin Renkleri farklı olsada, Göz yaşlarının renkleri hep aynıdır.