*

Çevrimdışı Hakan0739

  • *
  • 1732
  • +16/-3
  • Araç Marka ve Modeli: Fiat Linea
  • Araç Modeli: 2012
  • Donanım: Urban
  • Kan Grubu: A Rh +
  • Km: 30,000
  • Motor: 1.3 Multijet 95 HP
  • Şehir: Antalya
Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« : Ocak 04, 2013, 05:56:31 ÖÖ »
Çoğu insan, milyarlarca lira ödeyip satın aldığı otomobilini bilinçsiz kullanıyor. Bilinçsiz kullanım, özellikle ön takım yıpranmalarına, dolayısıyla hem kaza olasılığının artmasına, hemde paraların boşa gitmesine neden oluyor.

Milyarlarca lira değerindeki araçların kullanımında dikkat edilmesi gereken husuların başında, rot-balans ayarı geliyor. Bir çeşit enstrüman akordu gibi ayarları yapılmış otomobil, sürücüsüne keyifli ve güvenli bir yolculuk yaşatır. Unutmamak lazım ki ayarsızlıktan kaynaklanan en ufak titreşim ve bundan doğacak sorunlar da aracınıza mutlaka zarar verecektir. Otomobilinizde motor aksamı kadar önemli bölümlerden biri de, ön takım ve rot-balans ayarıdır. Motor arızasında araç yolda kalırken, ön takım arızası hiç istenmeyen sonuçlara neden olabilir.

Lastiğin yön açısı anlamına gelen rot ayarıyla lastikteki merkezkaçı önlemek için ağırlığın her noktada eşit dağılımı amacıyla yapılan dengelemeye de, balans ayarı deniyor. Özellikle, kasislerden geçen, çukurlara düşen, kaldırımlara çıkan, bozuk satıhlarda yol almak zorunda kalan ve patinaj yaparak hareket ettirilen araçlarda, lastiklerin dişleri bozuluyor. Böylece bozulan lastiklerin getireceği dengesizliği ortadan kaldırmak ve aracın sağlıklı biçimde yol alabilmesini sağlamak için rot-balans ayarı yaptırmak gerekiyor. Kullanım yeri ve durumuna göre 5 ile 10 bin kilometrede bir yapılması gereken rot-balans ayarı için Maslak Oto Sanayii'nin deneyimli ustası Doğan Mermer, sürücülere uzun yola çıkmadan önce mutlaka araçlarının ön takımını kontrol ettirmelerini öneriyor.


NELER YApilIYOR?

 

Rot-balans ayarı yaptırmak için servise giren araç, önce düzgünce yanaştırılıp lastiklerin durumuna bakılıyor. Sonra, ekseninde çevrilmek suretiyle jantta vuruk veya lastiklerde tel kırıklığı olup olmadığı gözden geçiriliyor. Sökülen lastikler bilgisayarla balans makinesinde 55 kilometre hızla döndürülüp ayar ediliyor. Zamanla aşınmadan dolayı dengesi bozulmuş lastiklerin iş görmeleri için jant kenarına kurşun çakılıyor. Dışa statik, içe dinamik tesirli ağırlıklar konuluyor. Bunlar 5 gramla 60 gram arasında değişiyor.

Artan hızlarda direksiyonda meydana gelen titremeler, aracın balans ayarı istediğini gösteriyor. Patlayan lastiğe yapılan yama bile balans ayarı gerektirebiliyor. Rot-balans ayarı üzerine yaptığı çalışmalarla kazandıkları deneyimleri anlatan Abdullah Akyüncü ve Hasan Tazegül ustalar, lastiklerin çelik kuşaklı olduğunu, ön lastiklerin arkayla değiştirilebileceğini, çünkü lastik döndükçe kendine göre yön yaptığını, çapraz değişim yapıldığında ise bu yüzden kendi çelik kuşağını tahrip ederek tel kırdığını belirtiyorlar.


ROT AYARI

 

Balans ayarından çıkmış araç bu kez rot kanalına giriyor. Tekerlekleri boşaltılan araç oynak döner tabloya oturtuluyor ve rot ayarına başlanıyor. Tekerlekleri sallamak suretiyle ön takımın sağlamlığı kontrol edilirken, rotiller, rot başları, amortisörler, süspansiyon durumu ve öteki yürüyen aksamla ilgili hassas noktalar gözden geçiriliyor. Tekerlekler üzerine takılan sensörlerle bilgisayar ekranında aracın durumu bir kez daha görüldükten sonra, norm dışına çıkmış ön ve arka rot açılarıyla kamber kastel açıları fabrika çıkış ölçülerine uygun hale getiriliyor.


ÖNERİLER TAVSİYELER

Uzman Murat Mermer de sihirlitur okurlarına bu konuda bazı tavsiyelerde bulunuyor. Ön lastiklerin havası noksansa, arka lastiklerde de titreşim meydana gelebiliyor. Düşük hava nedeniyle yüksek hızda araç gezme yaparak performansının eksildiğini belli ediyor. Bu gibi hallerde fren gerektirdiği biçimde görev yapmıyor ve aracın kaymasına neden oluyor. Ayrıca, düşük havalı lastikle girilen virajda lastik, yanağını altına alarak yapısını bozuyor, hatta içindeki tellerin kırılmasına yol açıyor. Gereğinden fazla hava basılan lastikler ise aracı sürekli zıplatarak ön takıma zarar veriyor. Bu halde de lastik dişleri yolu iyi kavrayamıyor. Bozuk yollar ve kaldırımlara sert çıkışlar, ön takımda parça değişimini gerektiriyor. Buda zamanla otomobilin oturmasına, dolayısıyla yürüyen aksam ölçülerinin değişmesine yol açıyor. Tüm bu nedenler yüzünden de araç, rot-balans ayarına gereksinim hissettiriyor.



kaynak : http://www.sihirlitur.com/otomobil/rot_balans/index.html




Statik ve dinamik balans

Tekerleklerin balans ayarları iki aşamada gerçekleştirilir. Statik ve dinamik ayarları sabit balans makinesinde yapıldıktan sonra tekerlekler monte edilip bilye, kampana veya disklerle birlikte dönerken son balans işlemi yapılır.

Statik ve dinamik balans ayarları için tekerlekler sökülerek sabit balans makinesine bağlanır. Ancak balans ayarı işlemine başlanmadan önce jantlarda herhangi bir hasar olup olmadığı kontrol edilir ve lastik hava basınçları fabrikanın öngördüğü değerlere getirilir.

Eğer jantta bir eğrilik veya hasar varsa bunun düzeltilmesi ya da yeni bir jant alınması gerekir. Lastik hava basınçları farklı değerlerdeyken yapılan balans ayarı, lastik havaları fabrika ölçülerine getirildiğinde yine ayarsızlık meydana getirir. Bilgisayarlı sabit balans makinesine bağlanan tekerleğin hafif olan kısmı ve ne kadar kurşun ağırlık takılması gerektiği ekranda görülür. Gerekli ağırlık takıldıktan sonra tekrar döndürülen tekerleğin ağırlık dağılımı tam olarak dengelendikten sonra işlem tamamlanır.

Bu işlem dört tekerleğe de ayrı ayrı yapıldıktan sonra tekerlekler araca monte edilir. Son balans işlemi için kullanılan makinenin tekerleği döndüren kısmı belirli bir dönme devrine ulaştığında makine üzerindeki bir lamba belli aralıklarla yanıp sönmeye başlar. Lastikten yansıyan ışığın makine üzerindeki optik bir sensör tarafından okunmasıyla yine hafif olan bölge tespit edilip gerekli kurşun ağırlık takılarak balans ayan tamamlanır.


Balans ayarı bozukluğu nasıl anlaşılır?

Özellikle yüksek süratlerde direksiyon simidinde bir titreme ya da vuruntu hissediliyorsa ön tekerleklerin balans ayarları bozulmuş demektir.

# Aracın arka tarafında bir titreme veya vuruntu varsa bu arka tekerleklerin balans ayarının bozulduğunu gösterir.


Rot ayarlarının bozukluğu nasıl anlaşılır?

# Düz yolda direksiyon bırakıldığında araç herhangi bir yöne doğru sapıyorsa,

# Virajlarda ön tekerleklerden lastik sesi geliyorsa,

# Arka tekerlekler ön tekerleklerin izini takip etmiyorsa,

# Tekerlekler tam karşıyı gösterirken direksiyon simidi olması gerekenden farklı bir konumda duruyorsa rot ayarları bozuk demektir

kaynak: http://www.sanalusta.com/index.asp?IID=1&news_id=65
BEN DÜNYANIN EN PAHALI AKARYAKITINI KULLANIYORUM. FAKAT CC VAR AZ YAKIYOR ;)

*

Çevrimdışı abdullah_arıcı

  • **********
  • 4039
  • +32/-16
  • Araç Marka ve Modeli: fiat linea
  • Araç Modeli: 2011
  • Donanım: Active Plus
  • Km: 136700
  • Motor: 1.3 Multijet 90 HP
  • Şehir: Afyonkarahisar
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #1 : Ocak 04, 2013, 08:11:46 ÖÖ »
paylaşım için tşk
FORUMUN ACİL DESTEK EKİBİ

*

Çevrimdışı AYTEKAYDIN

  • *******
  • 321
  • +1/-1
  • KOCA HESTIY AYA BEDENEM
  • Araç Marka ve Modeli: FIAT LINEA
  • Araç Modeli: 2012
  • Donanım: Easy
  • Kan Grubu: A Rh +
  • Km: 40000
  • Motor: 1.3 Multijet 95 HP
  • Şehir: ANKARA
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #2 : Ocak 04, 2013, 04:12:58 ÖS »
güzel bilgilendirme.teşekkürler.
KOCA HESTIY AYA BEDENEM

*

Çevrimdışı nonickname

  • *********
  • 1806
  • +16/-15
  • Araç Marka ve Modeli: Honda Civic 1.6 Premium Otm. ECO-LPG
  • Araç Modeli: 2013
  • Motor: Hiçbiri
  • Şehir: İstanbul
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #3 : Ocak 04, 2013, 04:24:51 ÖS »
teşekkürler;

bir ekte ben yapayım, balans ayarı yapılırken, lastiğin çıkarılaması yerine, araç üzerinde yapılırsa daha verimli sonuç veriyor zannımca
Eski bir FİAT Linea 1,6 MJ Lounge kullanıcısı

*

Çevrimdışı abulbul08

  • ****
  • 97
  • +1/-0
  • Araç Marka ve Modeli: Linea
  • Araç Modeli: 2012
  • Donanım: Urban
  • Motor: 1.3 Multijet 95 HP
  • Şehir: Artvin
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #4 : Ocak 04, 2013, 07:37:52 ÖS »
Bendende bir tavsiye yeni lastikleri takar takmaz balans yaptırmanın anlamı yok 400-500 km gezdikten sonra yaptırmak gerekiyor.

*

Çevrimdışı MSB

  • *********
  • 2141
  • +33/-17
  • Mehmet Sait BÜKÜCÜ
    • Biodal
  • Araç Marka ve Modeli: MERCEDES E200
  • Araç Modeli: 1995
  • Kan Grubu: 0 Rh +
  • Km: 158000
  • Motor: Hiçbiri
  • Şehir: GAZİANTEP
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #5 : Ocak 05, 2013, 12:10:36 ÖS »
Bu hep kafama takılmıştır. Yıllarca alır almaz yaptırdım ve bir problem yaşamadım. Yani 500 kilometreye be gerek var. Lastiğin oturması için falanmı?
Mehmet Sait BÜKÜCÜ

*

Çevrimdışı abdullah_arıcı

  • **********
  • 4039
  • +32/-16
  • Araç Marka ve Modeli: fiat linea
  • Araç Modeli: 2011
  • Donanım: Active Plus
  • Km: 136700
  • Motor: 1.3 Multijet 90 HP
  • Şehir: Afyonkarahisar
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #6 : Ocak 05, 2013, 01:20:26 ÖS »
aynen benım ön lastik patladı adam 50 kmden sonra yaptırırsan bı yararı olmaz demişti bende hemen yaptırdım
FORUMUN ACİL DESTEK EKİBİ

*

Çevrimdışı ayazonline

  • ******
  • 202
  • +8/-0
  • Araç Marka ve Modeli: Linea Dualogic
  • Araç Modeli: 2011
  • Donanım: Emotion Plus
  • Km: 67000
  • Motor: 1.3 Multijet Dualogic 90 HP
  • Şehir: Bursa
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #7 : Ocak 05, 2013, 11:48:01 ÖS »
5 bin 10 bin km de rot balans rakami biraz dusuk degil mi denilenler dogru ama biraz reklam kokan hareketker var gibi

Uno 1.4i.e./2000
Albea 1.2 /2006
Linea 1.3mjet/2009
Polo 1.6tdi/2010
Linea 1.3mjet dualogic/2011

*

Çevrimdışı MSB

  • *********
  • 2141
  • +33/-17
  • Mehmet Sait BÜKÜCÜ
    • Biodal
  • Araç Marka ve Modeli: MERCEDES E200
  • Araç Modeli: 1995
  • Kan Grubu: 0 Rh +
  • Km: 158000
  • Motor: Hiçbiri
  • Şehir: GAZİANTEP
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #8 : Ocak 06, 2013, 01:09:01 ÖÖ »
Bence dikkatli kullanımda 30000 km gidersin. Bozulur diye bir şart yok. Lastiği 40000 km de değiştirdiğimizi hesap edersek.
Mehmet Sait BÜKÜCÜ

*

Çevrimdışı Fatih

  • *********
  • 1072
  • +9/-0
  • Araç Marka ve Modeli: Fiat Bravo 1.6Mjet 160HP 400Nm Tork-Dualogic
  • Araç Modeli: 2012-S2 Sport Style+Skydome+Abarth Style
  • Kan Grubu: A Rh +
  • Km: 75.555
  • Motor: Hiçbiri
  • Şehir: 14-BOLU
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #9 : Ocak 09, 2013, 01:08:27 ÖÖ »
Rot-balans hususnda çok hassasım, arabada en ufak bi titreme veya gezinme olsun hemen çekerim rot balansçıya, sonrada otobanda basarım :)
FOR EVER FIAT
2005 Albea 1.3 Multijet Dynamic AC-Ateş Kırmızısı (2007-2011)
2009 Linea 1.3 Multijet 115HP 230Nm Dualogic Emotion Plus-M.Siyah (2011-2013)
2012 Bravo 1.6 Multijet 130HP 360Nm/160HP 400Nm Dualogic S3 Sport Style+Skydomme Beyaz (2013-.....)
2011 Doblo Premio 1.6Mjet 105Hp  Blue&Me Tomtm

*

Çevrimdışı MSB

  • *********
  • 2141
  • +33/-17
  • Mehmet Sait BÜKÜCÜ
    • Biodal
  • Araç Marka ve Modeli: MERCEDES E200
  • Araç Modeli: 1995
  • Kan Grubu: 0 Rh +
  • Km: 158000
  • Motor: Hiçbiri
  • Şehir: GAZİANTEP
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #10 : Ocak 15, 2013, 11:18:07 ÖÖ »
Rot-balans hususnda çok hassasım, arabada en ufak bi titreme veya gezinme olsun hemen çekerim rot balansçıya, sonrada otobanda basarım :)

Haklısınız. Kullanım keyfini hemen törpülüyor. Apooooooooooo bak yine paylaşım için teşekkürler dedin. Saydım 346 adet oldu
Mehmet Sait BÜKÜCÜ

*

Çevrimdışı ARIK

  • ********
  • 941
  • +7/-0
  • Kan Grubu: A Rh +
  • Motor: Hiçbiri
  • Şehir: Ankara-Batıkent
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #11 : Ocak 15, 2013, 02:13:04 ÖS »
Rot-balans hususnda çok hassasım, arabada en ufak bi titreme veya gezinme olsun hemen çekerim rot balansçıya, sonrada otobanda basarım :)

Haklısınız. Kullanım keyfini hemen törpülüyor. Apooooooooooo bak yine paylaşım için teşekkürler dedin. Saydım 346 adet oldu

Abdullah kardeşim kızma ama Vallahi bak abdestimle duruyorum, inan içimden geçti yazıyı okurken "paylaşım için teşekkürler " diyeceğin.  Sait bey sahiden saydın mı? 346 oldu mu?  :0012396:

*

Çevrimdışı MSB

  • *********
  • 2141
  • +33/-17
  • Mehmet Sait BÜKÜCÜ
    • Biodal
  • Araç Marka ve Modeli: MERCEDES E200
  • Araç Modeli: 1995
  • Kan Grubu: 0 Rh +
  • Km: 158000
  • Motor: Hiçbiri
  • Şehir: GAZİANTEP
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #12 : Ocak 15, 2013, 03:32:39 ÖS »
Saydım üstadım. ;)))))))
Mehmet Sait BÜKÜCÜ

*

Çevrimdışı red07

  • ****
  • 66
  • +0/-0
  • Araç Marka ve Modeli: Linea 1,6 Longue
  • Araç Modeli: 2012
  • Donanım: Lounge
  • Motor: 1.6 Multijet 105 HP
  • Şehir: antalya
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #13 : Haziran 09, 2014, 02:39:11 ÖÖ »
Arkadaslar 1,5 yl önce aracimi 0 km aldim ve suan 15 bin km de. 1,6 lounge. #gecen ay ilk bakima soktum araci ama arabayi aldigimdan bu yana rot balans yaptirmadim. Bi sikayetim yok ama sizce araci rot balans'a da sokmalimiyim? Ve bu rot balans yaptirmanin zamani veya km Ye bagli olarak mi yaptirmaliyim???

*

Çevrimdışı Sporsal

  • *
  • 1938
  • +1/-0
  • ___T-Jet___
  • Araç Modeli: Abarth
  • Donanım: Dynamic
  • Motor: T-Jet 120 HP
  • Şehir: Ankara
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #14 : Haziran 09, 2014, 08:45:47 ÖÖ »
Araciniz daha cok yeni bence cok erken. Eger saga sola cekme yapmiyorsa hic gerek yok.

*

Çevrimdışı abdullah_arıcı

  • **********
  • 4039
  • +32/-16
  • Araç Marka ve Modeli: fiat linea
  • Araç Modeli: 2011
  • Donanım: Active Plus
  • Km: 136700
  • Motor: 1.3 Multijet 90 HP
  • Şehir: Afyonkarahisar
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #15 : Haziran 09, 2014, 12:05:15 ÖS »
eğer çekme direksiyonda titreme yoksa yaptırmayın bence
FORUMUN ACİL DESTEK EKİBİ

*

Çevrimdışı red07

  • ****
  • 66
  • +0/-0
  • Araç Marka ve Modeli: Linea 1,6 Longue
  • Araç Modeli: 2012
  • Donanım: Lounge
  • Motor: 1.6 Multijet 105 HP
  • Şehir: antalya
Ynt: Araçta, Rot-Balans ayarının önemi
« Yanıtla #16 : Haziran 10, 2014, 01:19:42 ÖÖ »
Hayir saga sola cekme veya titreme yok ama aklima takildi o yuzden sizlere sorma geregini duydum. Tesekkür ederim